Είναι εκπληκτικό και ταυτόχρονα τρομερό, το πόσο νερό χρειάζεται για να γίνουν πράγματα που έχουμε σαν δεδομένα. Για παράδειγμα, για να δημιουργηθεί ουίσκι αρκετό για 2 σφηνάκια, χρειάζονται 320 μεγάλα ποτήρια νερού, την ίδια ώρα που για να κάνουμε μπάνιο στη μπανιέρα χρειαζόμαστε 60 με 80 λίτρα.
Ένα κοντομάνικο μπλουζάκι χρειάζεται 3.000 λίτρα νερού – τόσο χρειάζεται το βαμβάκι για να μεγαλώσει και να το επεξεργαστούμε. Για τον πρωινό μας καφέ, ξοδεύουμε 140 λίτρα νερού. ένα μικρό πορτοκάλι χρειάζεται 200 λίτρα, 2 φέτες του τοστ χρειάζονται 112 λίτρα, 2 φέτες μπέικον χρειάζονται 300 λίτρα και 2 αυγά χρειάζονται 400 λίτρα.
Σύντομα αντιλαμβάνεται κανείς ότι μας περικυκλώνει ένας κρυφός κόσμος από νερό. Λίτρα και λίτρα νερού καταναλώνονται από ό, τι τρώμε και ό, τι χρησιμοποιούμε και αγοράζουμε. Αυτοκίνητα, έπιπλα, βιβλία, πιάτα, τηλεοράσεις, αυτοκινητόδρομοι, κτήρια, κοσμήματα, παιχνίδια, ακόμα και το ρεύμα δεν θα υπήρχαν χωρίς το νερό. Δεν θα ήταν υπερβολή εάν λέγαμε ότι το νερό είναι αρκετά πολυτιμότερο από το πετρέλαιο.
Το “αποτύπωμα” νερού είναι το σύνολο του νερού που καταναλώνεται για να δημιουργηθεί ή να παραχθεί κάτι. Όταν λέμε “καταναλώνεται” εννοούμε ότι το νερό αυτό δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάτι άλλο. Συχνά το νερό μπορεί να καθαριστεί, να φιλτραριστεί με φίλτρα νερού, ή ακόμα και να ξανα χρησιμοποιηθεί – αυτό το νερό δεν συμπεριλαμβάνεται στο “αποτύπωμα νερού”.
Το αποτύπωμα νερού για ένα μπουκαλάκι 500ml εμφιαλωμένου νερού είναι 5.5 λίτρα νερού! 0.5 λίτρα είναι το νερό που υπάρχει μέσα στο μπουκαλάκι. Τα υπόλοιπα 5 λίτρα νερού καταναλώνονται για να παραχθεί το πλαστικό μπουκάλι από πετρέλαιο! Όλοι μας ξέρουμε πού καταλήγουν τα εμφιαλωμένα μπουκάλια στην Ελλάδα μετά τη χρήση τους…
Η απευθείας χρήση του νερού (πόσιμο νερό, νερό για μαγείρεμα, ντους) είναι προφανώς αρκετά μικρότερη από το νερό που χρειάζεται για να δημιουργηθούν τρόφιμα και πράγματα. Κάθε μέρα ο μέσος Βοριο Αμερικάνος ξοδεύει 300 με 400 λίτρα. Παραδόξως οι Αμερικάνοι ξοδεύουν περισσότερο νερό για το καζανάκι της τουαλέτας παρά για ντους ή μπάνιο...Το “εικονικό” νερό που βρίσκεται στα πράγματα που τρώμε, φοράμε και χρησιμοποιούμε κάθε μέρα είναι 7500 λίτρα στη Βόρειο Αμερική – 8000 λίτρα σύνολο με αυτό που χρησιμοποιύν απευθείας. Αυτό το νούμερο είναι το διπλάσιο από το παγκόσμιο μέσο όρο. Σκεφτείτε το ως εξής: αν το μέσο όρο χρήσης νερού ήταν παπούτσι θα ήταν νούμερο 8, η Βόρειος Αμερική θα ήταν 18 καιι η Κίνα θα ήταν 6.
Η λειψυδρία είναι μία πραγματικότητα για το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού. Περίπου 1.2 δις άνθρωποι ζουν σε περιοχές με χρόνια λειψυδρία ενώ 2 δις άνθρωποι βιώνουν ελλείψεις νερού κάθε χρόνο. Καθώς συνεχίζεται και η ξηρασία στην Καλιφόρνια, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η λειψυδρία είναι ένα ορατό πλέον γεγονός και σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και ο Καναάς. Οι επιστήμονες αναφέρουν ότι μέχρι το 2025, 3 στους 5 ανθρώπους θα βιώνει ελλείψεις νερού.
Τα φίλτρα οικονομίας στις βρύσες μας, στο ντους και στις τουαλέτες μπορεί να εξοικονομούν νερό, η θεωρία του “αποτυπώματος νερού” όμως, μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερες μειώσεις στην κατανάλωση νερού. Για παράδειγμα, τα “πράσινα καύσιμα” μπορεί να μην είναι τόσο οικολογικά από την άποψη ότι καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες νερού για να παραχθούν. Το βιοντίζελ που παράγεται από σόγια έχει τρομακτικό “αποτύπωμα νερού” – συγκεκριμένα για ένα λίτρο βιοντίζελ χρειαζόμαστε 11.000 λίτρα νερού.
Το μοσχαρίσιο κρέας έχει επίσης τρομακτικό αποτύπωμα νερού. Ένα κιλό μοσχαρίσιου κρέταος χρειάζεται 11.000 λίτρα νερού. Εάν μία οικογένεια των τεσσάρων ατόμων άλλαζε τη διατροφή του σε κοτόπουλο αντί για μοσχάρι, θα μείωναν την κατανάλωση νερού κατά 900.000 λίτρα το χρόνο, αρκετό νερό δηλαδή για να γεμίσεις μία πισίνα Ολυμπιακών διαστάσεων μέχρι 2 πόδια βάθος.
Γιαυτό πρέπει όλοι να προσέχουμε για να έχουμε. Βάλτε φίλτρα οικονομίας στις βρύσες σας, τοποθετήστε φίλτρα νερού, μειώστε όσο περισσότερο γίνεται την αλόγιστη χρήση νερού και σταματήστε να αγοράζετε εμφιαλωμένα μπουκάλια νερού.
Λίγα λόγια για τον αρθρογράφο
Ο Γιώργος Μαργιώλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι απόφοιτος του ΑΤΕΙ Εμπορίας και Διαφήμισης. Μιλάει άριστα την αγγλική γλώσσα και (όχι τόσο άριστα) την γερμανική.
Έχει εκτελέσει καθήκοντα Project Manager στο τμήμα Μάρκετινγκ της Avery Dennison – Fastener Division στην Αγγλία. Εκεί, το βασικό του project ήταν να επαναπροωθήσει τα προϊόντα της εταιρίας σε νέες εφαρμογές ώστε να είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο ο κόσμος ήταν πιο εξοικειωμένος με τα φίλτρα νερού, του γεννήθηκε η αγάπη για τα φίλτρα νερού που είναι φιλικά προς το περιβάλλον, μειώνουν τη χρήση πλαστικών εμφιαλωμένων μπουκαλιών και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων.
Από το 2008 και μετά, έχει δημοσιεύσει πάνω από 300 άρθρα μοναδικού εκπαιδευτικού και ενημερωτικού περιεχομένου πάνω στα φίλτρα νερού και τις νέες τεχνολογίες επεξεργασίας νερού.
Κατά καιρούς, πανεπιστήμια και διδακτορικοί φοιτητές ζητούν να χρησιμοποιήσουν τα άρθρα του Γιώργου Μαργιώλου στις εργασίες τους λόγω της ποιότητας και μοναδικότητας τους.